Brzdový systém vašeho vozu je důležitým bezpečnostním prvkem a brzdový olej nebo brzdová kapalina hraje v jeho fungování zásadní roli. Tato hydraulická kapalina je zodpovědná za přenos síly, kterou působíte na brzdový pedál, na brzdové komponenty a nakonec vozidlo zastaví.
Úřady stanovily předpisy pro výkon brzdové kapaliny, aby zajistily jednotnou kvalitu a bezpečnostní standardy. Tyto předpisy rozdělují brzdové kapaliny do různých klasifikací na základě jejich vlastností, zejména bodů varu.
Důležitá role brzdového oleje
Při brzdění vzniká třením mezi brzdovými destičkami a rotory značné teplo. Toto teplo může způsobit kondenzaci vlhkosti v brzdovém systému. Brzdová kapalina tuto vlhkost absorbuje, čímž zabraňuje jejímu varu a tvorbě bublinek páry. Bublinky páry v brzdovém potrubí se mohou pod tlakem stlačit a zhoršit brzdný výkon – tento stav je známý jako vadnutí brzd.
Kromě toho, že brzdová kapalina zabraňuje tvorbě par, slouží také jako mazivo pro pohyblivé části brzdového systému a pomáhá předcházet korozi.
Klasifikace DOT
Brzdové kapaliny jsou rozděleny do kategorií podle klasifikačního systému DOT, přičemž každé číslo znamená vyšší bod varu. Zde je rozdělení nejběžnějších typů:
DOT 3
Jedná se o nejpoužívanější typ brzdové kapaliny. Čerstvá DOT 3 má bod varu přibližně 401 °C, který se může časem výrazně snížit v důsledku absorpce vlhkosti. Proto je kapalina DOT 3 méně vhodná pro vysoce výkonné aplikace nebo situace, kdy dochází k častému prudkému brzdění.
DOT 4
DOT 4 má vyšší bod varu než DOT 3 (obvykle od 446 stupňů Fahrenheita) a je stále běžnější. Obsahuje také aditiva, která pomáhají snižovat tvorbu korozivních kyselin z absorbované vlhkosti. Přestože je technicky kompatibilní s DOT 3, míchání těchto kapalin se obecně nedoporučuje.
DOT 5
Tento brzdový olej na bázi silikonu má nejvyšší bod varu (přibližně 500 °C), ale není hygroskopický, což znamená, že přitahuje méně vlhkosti. Olej DOT 5 však může za určitých podmínek pěnit, takže je méně vhodný pro protiblokovací brzdové systémy (ABS). Je také výrazně dražší než ostatní typy DOT a není kompatibilní s jinými kapalinami.
DOT 5.1
Tato kapalina na bázi glykolu má bod varu podobný jako vysoce výkonné kapaliny DOT 4. Technicky ji lze míchat s kapalinami DOT 3 nebo 4, ale tento postup se nedoporučuje kvůli možným problémům s kompatibilitou.
Výběr správné brzdové kapaliny
Pro určení doporučené klasifikace DOT pro brzdový systém vašeho vozidla je nezbytné nahlédnout do návodu k obsluze vozidla. Použití nesprávného typu kapaliny může zhoršit brzdný výkon a potenciálně poškodit komponenty.
Nezapomeňte, že brzdová kapalina je hygroskopická, což znamená, že časem absorbuje vlhkost. Tato absorpce vlhkosti snižuje bod varu, což zvyšuje riziko vadnutí brzd. Pravidelné proplachování brzdové kapaliny podle intervalů doporučených výrobcem je nezbytné pro zachování optimálního brzdného výkonu a bezpečnosti.
Znáte-li různé typy brzdových olejů a jejich vlastnosti, můžete zajistit, aby brzdový systém vašeho vozu fungoval efektivně a udržel vás na silnici v bezpečí.